Loading

wait a moment

Hoeveel calorieën heb ik nodig op een dag?

caloriebehoefte

Hoeveel calorieën een mens nodig heeft op een dag is erg verschillend. Bij het voedingscentrum wordt uitgegaan van een dagelijkse calorie behoefte van 2000 kilo calorieën voor een vrouw en 2500 kilo calorieën voor een man. Dit is een grove berekening van de gemiddelde persoon, maar niet iedereen is natuurlijk gemiddeld. In dit artikel gaan wij daarom verder in op de berekening van je persoonlijke caloriebehoefte per dag.

caloriebehoefte

Hoe bereken ik mijn caloriebehoefte?

Je dagelijkse behoefte aan calorieën bestaat uit 2 dingen. Als eerste heb je, je basic metabolic rate ofwel BMR, dit is de hoeveelheid calorieën die je altijd al verbruikt zonder dat je in feite beweegt. Hier bovenop komen nog de calorieën die je verbruikt met activiteiten.

De meest gebruikte formule om je BMR te berekenen is de Harris & Benedict formule. Deze formule is verschillend voor mannen en vrouwen. De formule voor de man is: 88,362 + (13,397 x gewicht) + (4,799 x lichaamslengte in cm) – (5,677 x leeftijd in jaren). De formule voor de vrouw is: 447,593 + (9,247 x gewicht) + (3,098 x lichaamslengte in cm) – (4,330 x leeftijd in jaren). Voor je dagelijkse behoefte aan calorieën is het vervolgens nog belangrijk de uitkomsten van deze formule te vermenigvuldigen met je activiteiten niveau. Voor geen tot weinig lichaamsbeweging vermenigvuldig je met 1,2, voor lichte lichaamsbeweging vermenigvuldig je met 1,375, voor normale lichaamsbeweging vermenigvuldig je met 1,55 voor zware lichaamsbeweging vermenigvuldig je met 1,725 en voor zeer zware lichaamsbeweging vermenigvuldig je met 1,9.

Waar is mijn caloriebehoefte nog meer van afhankelijk?

Als je af wilt vallen is het belangrijk om onder je dagelijkse behoefte aan calorieën te gaan zitten. Wel is het hierbij belangrijk om zeker niet onder je BMR waarde te gaan zitten, omdat je anders lichaamsweefsels af gaat breken. Een dagelijks calorie tekort van 300 tot 500 kilo calorieën is voldoende om gezond af te vallen en je stofwisseling in gang te houden. Wil je spieren opbouwen, dan moet je juist een calorie overschot aanhouden van 300 tot 500 calorieën per dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *